De WoDaMi handicap methode
Aangezien de ene speler beter snooker speelt dan de ander, komt het regelmatig voor dat dezelfde spelers winnen en dat dezelfde namen op de wisseltrofee van onze jaarlijkse competitie staan. Een handicap systeem kan ervoor zorgen dat elke speler een kans maakt om clubkampioen te worden.
Het handicap systeem van WoDaMi geeft aan de mindere spelers punten in voorsprong bij de aanvang van een frame. De betere spelers moeten dan eerst de ontstane beginachterstand goedmaken om alsnog de wedstrijd te winnen.
Historie.
Onze wedstrijdleider Simon Toet hanteerde tot en met 2022 een eenvoudig handicap systeem. Hierbij werd op basis van eerdere uitslagen een handicap toegekend. De krachtsverhouding tussen de spelers werd dan berekend op basis van de uitslag van de wedstrijd. Echter, hieruit bleek niet de juiste krachtsverhouding. Want iemand kan met 3-0 winnen, maar dat kan met 3 black-ball frames waar bij de spelers hoegenaamd even sterk zijn. Maar het kan ook zo zijn dat de tegenstander met 80-0, 80-0 en 80-0 van de tafel gespeeld is. In beide gevallen is het 3-0 geworden. En dat zou dus voor beide voorbeelden dezelfde handicap berekening opleveren. Deze ongelijkheid was aanleiding voor een verandering.
Herziening.
Door de wijziging in spelniveaus van diverse spelers en de vele discussies, is Simon op zoek gegaan naar een nieuwe handicapberekening. In zijn grondige onderzoek kwam hij tot de conclusie dat de berekening voortaan moest worden gedaan met de puntenstand per frame. Dus, de uitslag van de wedstrijd was belangrijk voor winst of verlies, de gescoorde punten zijn belangrijk voor het niveauverschil. Ter voorbereiding van de nieuwe methode werd lopende 2022 reeds elke eindstand per frame op een wedstrijdbriefje vastgelegd. Met deze gegevens werd de nieuwe methode ontwikkeld.
De nieuwe berekening.
De berekening wordt gedaan over een hele competitie. Dus de resultaten van de reguliere 2022 competitie worden gebruikt voor de 2023 competitie. En zo verder per jaar. De handicap komt als volgt tot stand via deze basisregels:
- De berekeningen voor de handicap gaan op basis van de echt gescoorde punten. De gegeven voorsprong bij de start wordt dus afgetrokken. LET OP: Dit wordt alleen gedaan door de wedstrijdleider, speciaal voor de berekening van de handicap. Dit wordt NIET toegepast op de einduitslag van de wedstrijd.
- Voor alle frames per reguliere competitie worden de waardes opgeteld en gedeeld door het aantal gespeelde frames. Hierdoor ontstaat gemiddelde frame-verschil.
- Frames gespeeld tussen gelijkwaardige tegenspelers leveren een klein verschil op. Hierdoor bestaat de kans dat het gemiddelde van goede spelers omlaag gaan en van minder goede spelers omhoog. Om dit te voorkomen wordt er een compensatie toegepast op basis van afronding.
- De handicaps worden gerelateerd aan het hoogste gemiddelde (van de beste speler dus).
- De uitslag van een frame is bijvoorbeeld Speler1 – Speler2 = 65 – 43
Voor Speler 1 wordt 65 (-handicap 10) = 55 genoteerd.
Het puntenverschil bij Speler1: 55-43 = 12
Correctie voor de dubbele berekening: 12/2 = 6
Voor Speler 2 wordt 43 punten genoteerd.
Het puntenverschil bij Speler2: 43-55 = -12
Correctie voor de dubbele berekening: -12/2 = -6
Deze punten gaan mee met de berekening voor het gemiddelde.
- De handicap van de spelers is nu het verschil van het afgeronde gemiddelde met die van de speler met het hoogste gemiddelde (de beste speler).
- Handicap: het gemiddelde wordt afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 5, bijvoorbeeld:
- Beste speler heeft een gemiddelde van 10 en krijgt handicap 0.
- Gemiddelde van -11 tot -15. Afgerond 15 + 10 = Handicap 25
- Gemiddelde van -5,1 tot -10. Afgerond 10 + 10 = Handicap 20
- Gemiddelde van -5 tot -2,5. Afgerond 5 + 10 = Handicap 15
- Gemiddelde van -2,4 tot 2,4. Afgerond 0 + 10 = Handicap 10
- Gemiddelde van 2,5 tot 5. Afgerond 5 = Handicap 5
- Gemiddelde van 5 tot 10. Dezelfde als de beste speler: Handicap 0
- Gaat het gemiddelde van de beste speler omhoog of komt er een betere speler in WoDaMi, dan wijzigt dat vanzelf de gemiddelde afronding van alle anderen en dan gaat voor hen de handicap omhoog.
Rekenvoorbeeld.
framestanden na aftrek handicap | som | verschil/partij | afgerond | handicap | ||||||||||||||
Speler | ||||||||||||||||||
Ben de Beste | voor | 54 | 47 | 57 | 62 | 56 | 37 | 7 | 44 | 24 | 44 | 48 | 50 | 107 | 637 | 7,7 | 10 | 0 |
tegen | 27 | 58 | 25 | 54 | 49 | 19 | 39 | 38 | 33 | 11 | 37 | 34 | 13 | 437 | ||||
Kees Goed | voor | 44 | 28 | 41 | 22 | 28 | 32 | 34 | 34 | 21 | 32 | 36 | 44 | 66 | 462 | -14,5 | -15 | 25 |
tegen | 66 | 60 | 30 | 64 | 58 | 86 | 60 | 85 | 57 | 60 | 78 | 89 | 46 | 839 |
In dit voorbeeld is 7,7 het hoogste gemiddelde en is dus het uitgangspunt voor de berekeningen.
Nawoord.
De framestanden zijn vanaf oktober 2022 bijgehouden. Voor sommige spelers is vooralsnog een inschatting gemaakt bij gebrek aan data (weinig gespeeld de laatste maanden). Voor 2023 is er meer data voorhanden en wordt dit nauwkeuriger. Voor het jaar 2023 wordt alleen voor de 2023 competitie de frame standen genoteerd. In deze competitie speelt iedereen tegen iedereen en dat levert dus betrouwbare data op. Aanvullende competities (sexy zomer competitie, wintercompetitie, koppeltoernooien etc.) tellen niet mee omdat daar vaker tegen de zelfde spelers wordt gespeeld.
Het is niet de bedoeling dat er wordt gespeeld om de framestanden lekker op te peppen. Speel normaal en als je kansloos bent om nog het frame te winnen, gewoon opgeven en het volgende frame beginnen. Noteer wel altijd je handicap op het formulier als je begint. Nogmaals: de handicap berekening heeft geen invloed op de uitslag van de wedstrijd.
Voor vragen kun je terecht bij de wedstrijdleiding.